Monday

Ramadhan di perantauan..!!!

Assalammualaikum..!! Salam Ramadhan.. Semoga Ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun sebelum sebelumnya dan diberkati Allah.. Insyaallah..~


Tips Puasa Ramadhan: Makan Sahur
burgedil mcm takoyaki je :p
1.
Lebih baik kalau kita sahur di akhir waktu... Lagi nak 20 minit nak habis waktu sahur tu la kita makan bagi kenyang perut. Selain berguna untuk menahan puasa di siang hari especially dekat Jepun ni.. puasa 16 jam..!, makan sahur di akhir waktu lebih diutamakan berdasarkan sunnah Rasul.
2.
Makanlah dengan kadar normal dan bersederhana, jangan berlebihan. Fokuskan lebih kepada makanan yang kaya dengan carbs and proteins, serta buah dan sayuran. Kalau consume makanan yang mengandungi banyak air sebenarnya membantu hidrasi tubuh tau.
3.
Minum air yang secukupnya. Sebelum waktu imsak tiba, minumlah air yang cukup, tiga hingga lima gelas. Sebaiknya hindari minuman berkafein seperti kopi dan teh kerana bersifat diuretik dan membuat tubuh kehilangan cecair lebih cepat melalui urinasi.

Tips Puasa Ramadhan: Selama Berpuasa

1.
Lama dah x masak ayam stim herba
Di waktu siang hari,kalau panas luar tu.. jangan la berjemur. Kurangkan pendedahan kepada haba matahari supaya badan x cepat lemah n lesu.
2.
Kalau ada masa, ambil lah kesempatan untuk berehat untuk ganti balik masa yang kita bangun untuk sahur pagi tadi.Waktu paling baik untuk tidur siang adalah selepas waktu zuhur and tempoh masa terbaik tidur siang adalah 30-40 minit sebenarnya..!Cara ni dapat mencerdaskan keaktifan otak dan membantu dalam mengurangkan peratusan penyakit Alzheimer.
3.Bagi yang nak ke bazaar ramadhan tu, sentiasa lah ingatkan diri untuk berbelanja secara bersederhana. Kadang2 tu beli banyak sangat sebab ikut selera,last2 x terhabis sebab kenyang sangat.Kan membazir je.Kalau ada lebihan buka puasa tu boleh simpan buat sahur pagi nanti.. Hihi..

Tips Puasa Ramadhan: Buka Puasa

yyyyeeeaaayy.. Ayam stim herba jadi..! Hoho
1.
makanan lebih
pack la makan untuk sahur
Semasa nak buka puasa tu jangan la makan berlebihan.Makan dalam kuantiti biasa. Sebaiknya ikut sunnah, buka dengan memulakan buah kurma dan minuman yang manis macam jus ke,susu ke atau milo.. hihihi... Minumlah air yang cukup untuk ganti balik kuantiti air yang kurang dalam badan. :)
2.
Kalau boleh, hindarkan daripada consume makanan yang deep fry ke atau yang pedas2 supaya perut x la meragam masa tido nanti .. >_<
3.Siapa yang study overseas tu mesti sayu kan x dapat nk buka dgn family yang tercinta.. carilah peneman ke rakan2 untuk buka sama2.. Masak dan jamu lah orang lain kalau mampu.Dapat pahala n happy buka puasa sama2. As Khairi always said, duit tu x ke mana.. guna bila perlu.Simpan bila ada.Duit boleh cari n x bawa masuk kubur pun.. -_- .. あのね、3万が欲しいだけど。。。hihihi.. duit boleh cari lagi kan :p
 

Masalahnya siapa mau jadi bibik basuh semua ni lepas masak.. ~_~
May this year's Ramadhan better than the previous one and may we meet again at next ramadhan.Insyaallah.. :) Happy fasting..! p/s:masa naik basikal ke kelas tu jangan nak pura2 main hujan masa tsuyu(梅雨)ni ek...- tutup mulut tu.. :p

No comments: