Saturday

Ayam grilled mudah dan sedap

Assalammualaikum..~

Biasa dekat Msia, kalau makan makanan grill ni pun mesti makan salmon yang digrilled atau apa apa fish dish yang grilled.Jarang makan grilled chicken.Roasted chicken tu biasa la.Bila dekat Jepun ni, biasa tempat masak nya ada tiga, dua dapur gas dan satu tempat grill.Beza dgn Msia ,dua dapur gas.Itu pun oven lain grill lain.

Bila study makin busy, masa nak masak pun tunggang terbalik.Nak makan luar mahal sangat, jadi kena la masak hidangan yang simple and cepat.Instead of grill ikan, tak sangka grill ayam ni sedap juga.Dah la jimat masa, caranya pun mudah sangat.Sesuai la untuk orang yang busy tapi still nk makan healthy food..

Bahan-bahan:
Ayam potong dadu
kicap hitam
oyster sauce
satu per empat bawang merah besar hiris halus
dua ulas bawang putih hiris halus
setengah inci halia hiris halus
cili padi dihiris
garam gula

Langkah-langkah:
1.Ayam nya ambil bahagian dada, bersihkan dan tos kan airnya.Potong ayam kecil dadu.Nak besar pun tak apa.Perapkan ayam dengan bahan yang dah dihiris dengan kicap hitam dan oyster sauce.
2.Masukkan dua cubit garam dan setengah sudu gula.Nak sedap boleh tambah maggie cukup rasa atau perencah SEDAP.

3.Perapkan ayam selama sejam.

4.Sediakan aluminium foil dan bentukkan menjadi segi empat petak.Bakar dalam pemanggang(grill) sehingga ayam masak.Cucuk dengan garpu untuk check ayam masak ke tak.
5.Setelah siap,hias dengan bawang hirisan daun bawang dan hidang.

Simple sangat kan.Bahan pun tak banyak.Lagipun hidangan grilled macam ni sihat sebab tak guna minyak.Sesuai untuk orang yang nak jaga kesihatan tapi nak makan sedap.hihi..

Selamat mencuba.

No comments: